Press room
11 mrt 2022

Bouw ondersteunt opvang van Oekraïense vluchtelingen in Vlaanderen

De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) werkt ten volle mee aan de plannen van de Vlaamse regering om opvang te organiseren voor Oekraïense vluchtelingen. In eerste instantie ligt de klemtoon op noodopvang die de vluchtelingen, vooral vrouwen en kinderen, de nodige rust en veiligheid biedt. Maar voor de langere termijn dienen we over te gaan naar meer kwalitatieve oplossingen om deze vluchtelingen te huisvesten. Uit een recente enquête blijkt dat bouwbedrijven een grote bereidheid hebben om mee te werken aan noodopvang met bijv. containers of andere woonvoorzieningen die zij ter beschikking hebben. De laatste jaren heeft zich in Vlaanderen trouwens een belangrijke branche van kant- en klaargemaakte woonunitbouwers ontwikkeld.

“Uit de recente getuigenissen van Oekraïense vluchtelingen blijkt dat vooral vrouwen en kinderen in vaak de meest barre omstandigheden hun weg gezocht hebben naar o.a. ons land. Nu is het vooral zaak om lokaal de nodige opvang te organiseren. De Vlaamse regering maakt momenteel de nodige plannen. De VCB werkt hieraan aan mee door de capaciteit aan alternatieve woonvoorzieningen bij haar leden in kaart te brengen. Gezien de vluchtelingenstroom denken wij dat vooral modulaire woonunits soelaas kunnen bieden die op voorhand in ateliers kunnen worden gebouwd en zeer snel ter plaatse kunnen worden opgericht. Gelukkig heeft zich in Vlaanderen de laatste jaren een volwaardige branche op dit vlak kunnen ontwikkelen. Die branche heeft ook al bijgedragen tot de levering van noodwoningen na de plotse waterloverlast vorig jaar in Wallonië. Een zorgvuldige planning van overheidswege is dan wel cruciaal om o.a. de levering van containers en de productie van prefab te stroomlijnen en te versnellen”, zegt Marc Dillen, directeur-generaal van de Vlaamse Confederatie Bouw.

De huidige crisissituatie geeft nogmaals aan dat de woningmarkt in Vlaanderen onder druk staat. Er zijn te weinig koop- en huurwoningen waardoor de betaalbaarheid van het aanbod in het gedrang komt voor veel gezinnen. Die woningkrapte is ook de directe aanleiding voor de bouw van lokale nooddorpen om de vluchtelingen van de nodige huisvesting te voorzien. Zowel voor de bouw van de nooddorpen als voor de realisatie van een groter en energie-efficiënt woningaanbod is de bouw de partner bij uitstek van de Vlaamse regering.