Events

Webinartraject Virtueel Communiceren & Apps voor de Bouw

Efficiënt delen van informatie, virtueel communiceren & apps voor de bouw

Korte omschrijving

De huidige coronacrisis zet zelfstandigen en kleine kmo’s (inclusief hun medewerkers) ertoe aan om hun digitalisering sneller door te voeren, omdat de huidige manier van communiceren en samenwerken een andere dimensie krijgt. Het zal dus steeds belangrijker worden om virtueel te kunnen communiceren en digitaal te kunnen samenwerken aan de hand van verschillende tools en apps.

Het zesdelige webinartraject (totaal 12u) 'Efficiënt delen van informatie, virtueel communiceren & apps voor de bouw' focust zich op:

  • De periodieke tabel van Office 365 met de applicaties en hun onderliggende integratie;
  • De digitale tools die het toelaten om op een georganiseerde manier bouwdocumenten te delen op individueel-, team- en organisatieniveau;
  • De mogelijkheden om virtueel te communiceren met alle belanghebbende partijen tijdens het verloop van het bouwproces;
  • Het gebruik van apps in de bouw die het toelaten om de werfactiviteiten te ondersteunen op een snelle, flexibele en budgetvriendelijke manier.

Dit traject heeft niet als doel de huidige commerciële productopleiding te vervangen, maar wel om zaakvoerders, bedrijfsleiders, en IT-verantwoordelijken de nodige handvaten te bieden om een plan van aanpak op stellen hoe deze digitale tools relevant kunnen zijn voor hun organisatie.

Programma

Sessie 1: Wat is de periodieke tabel van Office 365?

De deelnemers krijgen een breed overzicht van het Microsoft ecosysteem:

  • Een uitleg over de verschillende onderdelen: Office / Outlook, efficiënt delen en beheren van informatie, virtuele communicatie, projectbeheer en add-ons
  • Een toelichting hoe de verschillende applicaties binnen deze onderdelen werken
  • De unieke integratie van de verschillende domeinen en applicaties binnen dit eco-systeem
  • Een verduidelijking van het licentiesysteem van Microsoft

Sessie 2: Documentbeheer in OneDrive en documenten delen in Teams

 Binnen deze sessies word de focus gelegd op:

  • Het gebruik van de OneDrive persoonlijk online locatie voor de opslag van werkbestanden, waardoor documenten altijd en overal, ook mobiel, toegankelijk zijn
  • Teams als samenwerkingsplatform voor het delen en bewerken van documenten op afdelings-en bedrijfsniveau

Sessie 3: Documentbeheer in Sharepoint 

De belangrijkste mogelijkheden in SharePoint als technologie voor documentenbeheer wordt toegelicht. Basisfunctionaliteiten van SharePoint worden uitgelegd en getoond aan de hand van een demo (lijsten, bibliotheken, metadata, intranet, …). De unieke integratie met Teams wordt toegelicht.

Sessie 4: Virtueel communiceren via Teams

Er wordt kort ingezoomd tussen de verschillen tussen Skype en Teams, maar de nadruk wordt gelegd op het gebruik van Teams als virtueel communicatiemiddel. In deze sessie worden de focus gelegd op online vergaderen met o.a:

  • Hoe plan ik correct een vergadering in
  • Welke mogelijkheden tot communiceren bestaan er?
  • Het gebruik ik de chat?
  • De mogelijkheden van MS Teams en Teams Live Event

Sessie 5: Teams en integratie met andere (Office 365) applicaties

Vanuit de periodieke tabel van Office 365 wordt de integratie binnen Teams met applicaties zoals Forms, Planner, One Note, PowerBI en Sharepoint getoond. Ook de integratie met applicaties van derden (“bots”) wordt toegelicht.    

Sessie 6 : Apps in de Bouw

In deze sessie wordt een overzicht gegeven van de leveranciersmarkt vertrekkend vanuit het “gratis tot betalend”-principe. Op een aantal betalende apps (zoals het opmaken van werfverslagen) zal dieper worden ingegaan. Aanvullend wordt de interactie met de webapplicatie, de hardware vereisten en de integratie met applicaties met  derden (o.a. ERP) behandeld.

Doelgroep

Zaakvoerders, bedrijfsleiders en IT-verantwoordelijken die deze technologie op een georganiseerde en gestructureerde manier willen implementeren (maximaal 12 deelnemers om ruimte te bieden aan vragen en interactie)

In het kader van de ondersteuning door Syntra Vlaanderen richt dit traject zich bij voorkeur tot laag- en midden-geschoolden en hooggeschoolde vijftigplussers (55-65 jaar). Personen die buiten deze categorieën vallen kunnen weliswaar ook deelnemen aan dit traject.

Praktisch

Voor uw inschrijving en meer info kunt u via onderstaande links terecht bij uw lokale Confederatie Bouw.

Aarzel niet om voor inhoudelijke vragen over dit webinartraject te mailen naar Peter Van Damme, peter.vandamme@vcb.be.

  • 02/03/21, 11/03/21, 15/03/21, 23/03/21, 01/04/21, 30/04/21 ONLINE met inschrijving via CB Antwerpen
  • 03/03/21, 10/03/21, 17/03/21, 31/03/21, 21/04/21, 28/04/21 ONLINE met inschrijving via CB Oost-Vlaanderen
  • 04/03/21, 12/03/21, 19/03/21, 25/03/21, 02/04/21, 29/04/21 ONLINE met inschrijving via CB Vlaams-Brabant
  • 05/03/21, 09/03/21, 18/03/21, 24/03/21, 20/04/21, 27/04/21 ONLINE met inschrijving via CB West-Vlaanderen

Deze opleiding wordt u aan een lagere prijs aangeboden dankzij Syntra Vlaanderen.

In samenwerking met: